27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons

26.02.2024, 13:28 /  uppdaterad 04.04.2024, 11:35
Äiti ja lapsi ottamassa ruokaa seurakuntasalissa. Kuva: elina Manninen/Keksi

See below in English / Пожалуйста, смотрите ниже / Tietoa suomeksi alempana

Middag för tre euro och möjlighet till några timmars gratis barnpassning, varje torsdag under våren. Matteus församling erbjuder de skönaste kvällarna i veckan när du både slipper laga middag och dessutom kan få några timmar egen tid – antingen för att uträtta egna ärenden eller så kan du delta Matteus kvällsprogam för vuxna.

Middag kl. 17–18:30

Pris: 3 euro/person. Barn under skolåldern äter gratis. Max 20 euro/familj

Barnpassning kl. 17–20

P‍yssel, spel och lekar för barnen tillsammans med församlingens hjälpledare. Ta några timmar egen tid för att t.ex. veckohandla eller delta i någon av församlingens program på torsdag kvällar.

Läs mera om konceptet i Kyrkpressen

Kaksi nuorta istuu sohvalla vierekkäin kahvikupin kanssa

Program i Matteus under torsdag kvällar

Föreläsningar för föräldrar kl. 18:
  • 29.2 Hur överlever du/tacklar man dagisvardagen? | Med Tina Sedin
  • 11.4 Föreläsning om våld bland barn och unga. Polis Camilla Granqvist diskuterar tillsammans med förälder Jennifer Elg-Lassila som funderat mycket över dessa frågor. Varför ökar våldet bland barn och unga och hur ska du som förälder förhålla dig till det?
  • 16.5 Barn och ungdomars psykiska hälsa. Psykoterapeut Åse Fagerlund, doktor i psykologi och neuropsykologi, diskuterar med ungdomsledare Daniel Jakobsson. Varför ökar det psykiska illamåendet bland barn och unga? När behöver man söka hjälp och vad ska man göra om man inte blir beviljad hjälp? Vad kan man själva göra preventivt?

Sorg som en del av livet 2.5.2024 kl. 18

Gör din egen tröstängel, en vacker keramikängel som passar precis din egen hand, torsdagen den 2 maj tillsammans med Marika Salomaa, som studerar till keramikartesan. Kring temat sorg talar prästen Helene Liljeström om hur det var att mista sina föräldrar.

Bibelstudier

14.3, 25.4, 23.5 kl. 18:30 tillsammans med Stefan Djupsjöbacka.

Bönegruppen Molnet träffas jämna veckor kl. 18 i Brasrummet.

Tillsammans delar vi det som vi är tacksamma för och det som tynger oss. Kontakt Mia Westerling 045 341 8441. Varmt välkommen att delta i bönestundens gemenskap.

Projektkören MatteusVoice körövningar inför vårens välgörenhetskonsert: 21.3, 4.4, 18.4, 2.5 kl. 18:30. Kören jobbar med pop- och rocklåtar på projektbasis, med en konsert som avslutning lördagen den 4.5. Kontakt: Daniela Strömsholm, daniela.stromsholm@evl.fi, 050-5967769.

Frågor gällande kvällarna kan riktas till kansliet: matteus.fors@evl.fi.

OBS! Man behöver inte delta i programmet fastän man kommer och äta eller använder sig av barnpassningen. Välkommen att delta i just den del av kvällen som passar dig bäst!

Två barn, en i vagn och en på sparkcykel. En förälder skuffar vagnen.

Torsdagarnas program fungerar i samarbete med de engelska och ryska församlingsgemenskaperna i Matteuskyrkan.

Helheten förverkligas med hjälp av understöd från Svenska kulturfonden och Hallå TVÅ.

Svenska kulturfonden logo
Hallå TVÅ