27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons
Hela Helsingfors

Kyrkomusik och konserter 2024: Påskens budskap i klanger och toner

11.03.2024, 09:04 /  uppdaterad 20.03.2024, 15:36
Påsken är en stor musikalisk resa genom mörker och ljus. Här har vi samlat musik och konserter i huvudstadsregionens församlingar påsken 2024.
Njut av påskens konserter i kyrkan

Palmsöndag med Matteus barnkörer

Kl. 10 Familjemässa på palmsöndagen i Matteuskyrkan. Popkören och Barnkören deltar i mässan. Kl. 11 Kyrklunch och påskpyssel + äggjakt. Lunch: 5€/person, max 20€/familj till förmån för insamlingen Gemensamt Ansvar. Du kan också delta enbart i påskpysslet. Det kostar ingenting att delta, ingen förhandsanmälan. Adress: Åbohusvägen 3.

Salve Regina av Giovanni Battista Pergolesi

Palmsöndagskonsert med barockmusik 24.3 kl. 19, Esbo domkyrka. Fritt inträde / stöd Gemensamt Ansvar

Adagio – stilla veckans orgelmeditation i Grankulla kyrka

Kom och lyssna på stillsam orgelmusik och meditationstexter i liggande ställning på kyrkgolvet med underlag. Även sittplatser är tillgängliga. Du kan också ta med en egen matta. Heli Peitsalo, orgel; Anna-Kaisa Tuomi, textläsning. Tisdag 26.3 kl. 19 i Grankulla kyrka, Kavallvägen 3.

Tenebrae med gregoriansk sång i Johanneskyrkans krypta

Välkommen på en stämningsfull och meditativ musikandakt i stilla veckan, nere i kryptan under Johanneskyrkan. Ordet tenebrae kommer från latin och betyder "mörker". Under denna mässa låter man stearinljusen på altaret brinna ned tills koret är helt mörkt. Musiken utgörs av gregoriansk sång av församlingens kantorer.

Onsdag 27.3.2024 kl. 18. Adress: Högbergsgatan 12, ingång från sidodörren mot Johannesplanen.

Skärtorsdagsmässa i Taizéstil

Tillsammans med det ryska och engelska församlingsarbetet firar vi en flerspråkig mässa Taizéstil 28.3 kl. 18 i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3.

Piirretyn kuvan keskellä ehtoollismalja ja kaksi ehtoollisleipää. Ympärillä 12 ohutta palavaa kynttilää.

Lukaspassionen – en sjungen passionsberättelse på långfredagen

I långfredagens gudstjänst i Johanneskyrkan ingår Lukaspassionen i gregoriansk version. Ta del av passionsberättelsen i sjungen version där de olika personerna sjungs av olika röster.

Långfredagens gudstjänst 29.3.2024 kl. 12 i Johanneskyrkan, Högbergsgatan 12.

Passionsmusik i Kottby kyrka

Kantor Mathias Sandell från Petrus församling spelar passionsmusik i Kottby kyrka på långfredag, 29.3. kl. 15. Adress Metsolavägen 14.

Jesu sju ord på korset

Långfredagskonserter kring Jesu sista sju ord på korset.

Kl. 15 med musik av J. Haydn: Nyberg, Kuula. Stråkkvartett i Grankulla kyrka, Kavallvägen 3.

Kl. 21 med musik av Heinrich Schütz tillsammans med Suomalainen Kamarikuoro. Esbo domkyrka. Fritt inträde / stöd Gemensamt Ansvar

Via Crucis - passionsspel i Helsingfors centrum

Korsvägen, Via Crucis, bygger på den medeltida europeiska traditionen med passionsspel. På påskafton får publiken följa med Jesus under hans sista timmar i livet. I många år har passionsspelet varit uppbyggt i form av en vandring genom Kronohagen, i år fungerar undantagsvis endast Senatstorget och domkyrkans trappor som scen på grund av Ständerhusets renovering. Uppsättningen, som är Finlands största teaterföreställning, involverar både proffs och ett stort antal frivilliga.

Lördag 30.3 kl. 21–22.30. Text: Anna-Mari Kaskinen, musik: Pekka Simojoki. Föreställnigen framförs på finska. Efter föreställningen kan man delta i påsknattens mässa i domkyrkan. Läs mera

Via Crucis

Körglädje i påskdagens mässa

På påskdagen deltar tre av församlingens körer i påskdagens stora festmässa i Johanneskyrkan: S:t Jacobskören och Roströsten samt Tomas vokalensemble. Välkommen med och sjunga ut påskens glädje tillsammans med oss! Söndag 31.3.2024 kl. 12, Johanneskyrkan, Högbergsgatan 12.

Också i Munksnäs, Åggelby och Östra centrum deltar körerna i påskdagens högmässa 31.3:

• Munksnäs kl 10, Petrus vokalensemble medverkar (Tegelstigen 6)
  • Matteuskyrkan kl. 10. Matteus kyrkokör deltar (Åbohusvägen 3)
  • Åggelby gamla kyrka kl 12, Petrus vokalensemble medverkar (Brofogdevägen 12)

Orgelmatiné: Musik i påsktid

På annandag påsk bjuds det på orgelmatiné med församlingens kantor Dag-Ulrik Almqvist. Han framför musik i påsktid av Carita Holmström, Egil Hovland samt den orgelmässan Missa surrexit Christus, som Almqvist själv komponerat.

Måndag 1.4.2024 kl. 15 i Johanneskyrkan, Högbergsgatan 12. Fritt inträde – Frivillig gåva till Kyrkans Utlandshjälp.

Kvällsmässa med mycket musik

Kvällsmässan är en annorlunda mässa med plats för stillhet och mycket musik. Kvällens inbjudna gäst Pamela Granskog talar rubriken Hopp. "Vad vi än gör så måste vi ge våra barn och unga hopp. Den meningen lämnar mig inte."

Måndag 1.4.2024 kl. 18 i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3. Kvällste efter mässan.‍

Vad vi än gör så måste vi ge våra barn och unga hopp.

Musikalisk resa genom påskens händelser

Vi har samlat ihop sångerna från påskens gudstjänster i Matteus församling och du får höra:

• I dont know how to love him
  • Nattvarden
  • Marias sång (Marys song)
  • Du måste finnas
  • Bära din värld (Atlas, Coldplay)
  • Fuga a la Gigue
  • Välsignelsen

Musiker är Niels Burgmann, Emma Gustafsson, Daniel Jakobsson och Ville Valtanen.

Sångerna presenteras av Daniel Jakobsson & Patricia Högnabba.