27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons
Hela Helsingfors

Mässa i påsknatten: Lördag 30.3.2024

11.03.2024, 09:31 /  uppdaterad 20.03.2024, 10:47
Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden! I nattens mörker segrar ljuset. Påskens händelser ger oss hopp och glädje.
Texten stanna upp med vitt skrivet över en bild av ett kvinnoansikte.

Påsknattens mässa är en speciell mässa, olikt något annat. Under mässan går vi från mörker till ljus, både bildligt och bokstavligt. Mässan börjar i mörker men efter tolvslaget har ljusen tänts igen och vittnar om det glada budskapet att Jesus är uppstånden.

Påsknattsmässa kl. 22 i Johanneskyrkan. Uppståndelsen firas efter midnattsmässans slut med en så kallad paschafest. Det bjuds på hemlagad pascha och annat smått och gott i Johanneskyrkans krypta. Högbergsgatan 12.

Påsknattens mässa i Petruskyrkan kl. 23:30. Medverkande: Ronny Thylin, Fiona Chow. Skogsbäcksvägen 15.

Påsknattens mässa på ryska i Matteuskyrkan klo 22. Det ryskspråkiga församlingsarbetet i Helsingfors församlingar, som har sin bas i Matteuskyrkan, inbjuder till påsknattens mässa. Adress: Åbohusvägen 3.

Passionsspelet Via Crucis tar plats på Senatstorget med start kl. 21. Efter spelet blir det mässa i domkyrkan på finska. Läs mera om Via Crucis 2024 här

Via Crucis Jeesus